Iittalan suunnittelijoita
Iittalan historia ja nykypäivä
Kuka perusti Iittalan?
Kotimaisen Iittalan tarina sai alkunsa vuonna 1881, kun Peter Magnus Abrahamson perusti Iittalan lasitehtaan. Abrahamson, joka oli tyytymätön asemaansa Nuutajärven lasitehtaalla, valitsi uuden tehtaansa sijainniksi Äimäjärven rannan Iittalassa.
Ensimmäiset Iittalan lasiesineet valmistettiin 24. marraskuuta 1881. Tehdas valmisti alussa erilaisia lasituotteita, kuten apteekkilasia, pulloja ja öljylamppu laseja, sekä joitakin talous laseja.
Miten Iittalan tuotanto kehittyi?
Iittalasta tuli merkittävämpi toimija modernin suomalaisen muotoilun ja lasitaiteen edistäjänä myöhemmin historiassa. Vuodesta 1917 lähtien Iittalan omisti A. Ahlström Osakeyhtiö, joka omisti myös Karhulan lasitehtaan. Nämä kaksi tehdasta muodostivat yhdessä Karhula-Iittalan lasitehtaan aina 1950-luvulle asti.
1930- ja 40-luvuilla Iittala alkoi panostaa voimakkaasti uuteen muotoiluun ja siitä alkoi muodostua lasitaiteen ja -teollisuuden edelläkävijä. Tämän ajanjakson merkittäviä teoksia olivat muun muassa Aino Aallon suunnittelemat Aino Aalto -lasit vuonna 1932 ja Alvar Aallon Savoy-maljakko (Aalto-maljakko) vuodelta 1936. Tämä aika oli Iittalan läpimurto modernin suomalaisen muotoilun maailmassa ja heidän suunnittelijansa voittivat lukuisia palkintoja.
Pieni katsaus Iittalan suunnittelijoihin
Iittalan lasitehtaalla on aina ollut tunnettuja muotoilijoita työskentelemässä siellä. Esimerkiksi Tapio Wirkkala oli Iittalan lasitehtaan muotoilijana ja taiteellisena johtajana 1960-luvulla, ja hänen tunnetuimpia astiasarjojaan ovat Ultima Thule ja Tapio. Kerttu Nurminen taas suunnitteli muun muassa kauniin ja monikäyttöisen Verna-sarjan Iittalalle vuonna 1998.
Kaikkien tuntema Teema-astiasto syntyi Kaj Franckin käsistä Iittalalle vuonna 1952. Tämä astiasto oli vallankumouksellinen, sillä se oli täydellinen vastakohta tuohon aikaan vallinneelle koristeelliselle tyylin ruokailuastiastoille.
Iittalalle suunnitteli lukuisia tuotteita myös Timo Sarpaneva, ja hänen vuonna 1967 suunnittelemansa Festivo-kynttilänjalat ovat edelleen suosittuja.
Tiesitkö muuten, että Timo Sarpaneva suunnitteli omalle i-kokoelmalle punaisen i-merkin vuonna 1956 ja tästä merkistä tuli vuosien saatossa Iittalan logo? Vuonna 1958 Sarpanevan merkki muutettiin kolmion muotoiseksi, ja siinä on punainen ympyrä, jonka sisällä on valkoinen i-kirjain. Lisäksi ympyrän alla oli teksti "Made in Finland". Tätä merkkiä käytettiin yleisesti logona Iittalan taide- ja käyttölaseissa. Vuodesta 2001 merkki muuttui nykyiseen pystysuoraan merkkiin, jossa on mustalla teksti "iittala".
Kuka omistaa Iittalan?
1980-luvulla koettiin merkittäviä muutoksia. Vuonna 1988 Ahlström, Wärtsilä ja muutama muu lasin valmistaja yhdistivät voimansa luoden Iittala-Nuutajärvi Oy:n. 1990-luvun alussa tapahtui jälleen suuri muutos, kun Iittala-Nuutajärvi Oy siirtyi Hackman yhtiöiden omistukseen, joka oli jo aiemmin ostanut Arabian keramiikan.
Vuonna 2004 Hackman yhtiöt myytiin lyhyeksi aikaa italialaiselle ALI-yhtiölle, mutta vuonna 2007 suomalainen Fiskars otti ohjat, ostaen Iittalan itselleen. Tämä siirto on ollut tärkeä osa Iittalan jatkuvaa menestystarinaa.
Vuonna 2007 Iittala Groupista tuli Fiskarsin tytäryhtiö, ja se on edelleen yksi merkittävistä toimijoista suomalaisen muotoilun ja käsityön saralla. Iittala valmistaa tuotteitaan Suomessa ja ulkomailla, säilyttäen brändille ominaisen laadukkaiden tuotteiden ja kauniin muotoilun perinteen, jotka ovat vetoavia niin suomalaisten kuin kansainvälisten asiakkaiden keskuudessa.
Iittala nykypäivänä
Iittala on kulkenut pitkän matkan historiansa aikana ja on nykypäivänä tunnettu kotimainen sisustusmuotoilun ja astioiden brändi. Kaikki alkoi lasitehtaasta vuonna 1881. Tänä päivänä, tuon ajan perintö elää ajattomina esineinä, jotka on suunniteltu rikastuttamaan ja kaunistamaan elämäämme.
Työskentelemällä yhdessä visionääristen ja omistautuneiden ihmisten kanssa, kuten mm. Oiva Toikan, Kaj Franckin, Göran Hongellin, Tapio Wirkkalan ja Heikki Orvolan kanssa, sekä kunnioittamalla kotimaisia juuriaan ja antamalla kokemuksen ohjata suunnitteluaan, Iittala onnistuu säilyttämään aina ajankohtaisuutensa samalla kun se pitää kiinni ajattomasta kauneudestaan.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Iittala on vahva brändi, joka yhdistää menneisyydestä kotimaisen lasinvalmistuksen perinteen ja nykypäivän muotoilun huippulaatuisiksi tuotteiksi, jotka ovat suosittuja niin arjessa kuin juhlassa. Iittalalla on ollut merkittävä rooli suomalaisessa muotoilun historiassa ja se jatkaa edelleen perinteiden vaalimista.